Vaiko mokykla. Kas yra gražu ir kas nelabai?

Ne vienas tikriausiai esame susimąstęs, kaip būtų šaunu nuo mažens įskiepyti savo vaikui gerą skonį, išmokyti jį atskirti nuostabaus grožio daiktą nuo kitčo, sėkmingą derinį nuo beskonio spalvų ir stilių kratinio. 
Tik reikia nepamiršti, jog vaiko estetinis lavinimas yra orientuotas į tolimą ateitį, todėl jo rezultatų iš karto nepamatysime ir nereikėtų jų tikėtis. 
Štai keletas pastebėjimų:
  1. Vaikai visada siekia ryškaus ir blizgančio daikto. Taip kad, jei kategoriškai uždrausite tokius daiktus namuose, tai jie neišvengiamai pavirs „uždraustu vaisiu“, kuris, kaip žinia“ yra pats saldžiausias. Todėl, jei vaikas svajoja apie kokį nors neskoningą žaislą, aksesuarą ar rūbą ir vis prašo juos nupirkti – gal verta taip ir padaryti?
  2.  Visada išsakykite savo nuomonę apie vaiką supančius daiktus. Bet, nebūkite kategoriškas. Kalbėkite būtent apie tai, kas Jums patinka arba nepatinka, kokie deriniai Jums atrodo vykę, o kokie ne. Jei vaikas atsakys, kad galvoja kitaip – tai jau  irgi nėra blogai.
  3. Su ikimokyklinukais neverta lankyti masinio beskonių daiktų vartojimo vietų. Mat, labai yra lengva pradėti juoktis arba ką nors garbinti kartu su minia. Bet, jei vaikas prašo ko nors tokio, ką turi jo geriausias kiemo draugas ar visi darželio (mokyklos) vaikai – kartai verta jam nusileisti. Ypač, jei vaikas nelabai užtikrintai jaučiasi tame kolektyve.
  4. Stenkitės ne tiek atimti ką nors blogo, kiek apsupti vaiką gerumu ir gražiais daiktais.
  5. Pasistenkite suprasti, kodėl vaikas „įsikabinęs“ būtent į tą žaislą ar išsirinko parduotuvėje pačią baisiausią palaidinę.  Daikto grožis jam turi antraeilį vaidmenį, jei žaislas iš tiesų įdomus, o ant rūbo nupieštas mylimas multiplikacinio filmo herojus. Tokiais atvejais  kur kas paprasčiau parinkti pakaitalą, nei įtikinėti vaiką, kad jo pasirinkimas -  baisi beskonybė.
  6. Jei vaikas Kalėdų senio prašo dovanos, kuri Jums sužadina ne pačius geriausius jausmus, pabandykite nusiraminti ir nusileisti. Bet, po egle būtinai padėkite ir kokį nors puikų žaislą.
  7. Pratinkite vaiką nuo mažens prie meno, rodykite tai, kas gražu, aptarinėkite, pagrįskite savo pasirinkimą.  Bet, nelaukite rezultatų ir nereikalaukite iš vaiko „Kaip tu gali į tai žiūrėti, juk tik vakar buvai muziejuje!“
  8. Dažniau vaiko klauskite, „Ar tai gražu?“. Pavyzdžiui, skaitant knygą, galima sužinoti, ar patinka vaikui iliustruojantys tekstą paveikslėliai. Ir visai nebūtinai iš kart po to išsakyti savo nuomonę :).
  9. Nesirūpinkite blogu vaiko skoniu. Vaiko aistra ryškioms spalvoms ar paauglio aštrus  protestas prieš standartinius derinius – praeis. Kur kas svarbiau tai, kas liks...
  10. Išsiaiškinkite, ko būtent Jūs vaiką mokote. Deja, be reikiamų estetinių principų mes vaikystėje įsisaviname ir daugybę šablonų - „Kas galima ir ko negalima“. Todėl, prieš pradėdami ko nors vaiką mokyti, gerai pagalvokite, ar tikrai taip manote, ar tiesiog nesąmoningai kartojate svetimus žodžius? :)
Iki sekančių susitikimų! 

Vytas Kokšta

SmagiosVestuvės.lt
NetradicinėsKelionės.lt